تاریخ عکاسی مشهد

تاریخ عکاسی مشهد

َموسسه تحقیقات ومطالعات عکاسی ابگینه
تاریخ عکاسی مشهد

تاریخ عکاسی مشهد

َموسسه تحقیقات ومطالعات عکاسی ابگینه

سیری در تاریخ عکاسی مشهد/ قسمت دوم

سیری در تاریخ عکاسی مشهد / قسمت دوم/ محمد محمدزاده تیتکانلو

    پس از انقلاب اسلامی و قبل از اجرایی شدن انقلاب فرهنگی، وضعیت عکاسخانه‌ها در بلاتکلیفی بود و همه مترصد تغیرات کلی بودند. تا چند سال پس از وقوع جنگ تحمیلی نیز تنها تعداد کمی به عکاسخانه‌های سطح شهر افزوده شد. عکاسخانه‌هایی که از قدیم در مشهد فعالیت داشتند، برخی تعطیل و بعضی از آنان با تغییرات کلی، خود را تجهیز و به روز کردند. هم چنین مدیریت برخی از آنان تغییر کرد و یا افراد دیگری از خانواده عکاس، مسئولیت عکاسخانه را به عهده گرفتند اما عکاسخانه‌های فراوانی از دوران قدیم تا دوره دیجیتال پابرجا بودند که پس از انقلاب دیجیتال برخی از آنان تاب نیاورده و تعطیل شدند. با این همه، اگر بخواهیم از قدیمی‌ترین عکاسخانه‌های مشهد که هنوز نیز فعال می‌باشند اسم ببریم، می‌توانیم به پیکاسو، اونیورسال، هنر، مریخ و نخستین اشاره کنیم.

تحول لابراتوارهای عکاسی و تغییرات تجهیزات آنان از دهه ۶۰ آغاز شد و به لابراتوارهای چاپ عکس رنگی که از اوایل دهه ۵۰ به تعداد انگشت شماری وجود داشتند، افزوده شد و حتی رقابتی بین لابراتوارها برای چاپ عکس رنگی پس از تجهیز نمودن کارگاه‌های خود به ابزار جدید، ایجاد گردید. از دهه ۳۰ در مشهد برخی خانواده‌ها و افراد، دارای دوربین‌های دستی از قبیل آکفای جعبه‌ای، لوبیتر، مامیا، کداک، پولاروید و غیره بودند. در دوران جنگ تحمیلی نیز دوربین‌های دستی و کامپکت اتومات برای ثبت خاطرات از جبهه یا مواضعی که در آن خدمت می‌کردند بین افراد شیوع یافت و وجود هزاران قطعه عکس از خاطرات جنگ تحمیلی در آلبوم خانواده‌های مشهدی، خود مبین همین نکته می‌باشد و همین امر باعث ورود دوربین عکاسی اتومات به اکثر خانه‌های شهر گردید.

حدود سال ۱۳۶۳، “انجمن اسلامی و بسیج صنف عکاسان مشهد” در اتحادیه تشکیل گردید که اجرای برنامه اعزام داوطلبان عکاس به جنگ و برگزاری جلسات قرائت قرآن در شب‌های دوشنبه در مسجد “جواد الائمه(ع)” را عهده‌دار بود. همچنین پس از ارتحال امام خمینی(ره)، برنامه زیارت مرقد ایشان برای عکاسان عضو اتحادیه، بوسیله این انجمن پیگیری و اجرا می‌شد. مبحث عکاسان جنگ، عکاسان شهید و جانباز شهر مشهد در دفاع مقدس، فصلی مهم و با اهمیت از عکاسی دوره جمهوری اسلامی می‌باشد که در آتیه به آن خواهیم پرداخت. وضعیت “اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد” پس از انقلاب، اجمالأ بدین منوال بود که در فروردین ۱۳۵۸، هیئت مدیره اتحادیه یعنی “اصغر خوشرو” و “مصطفی سزاوار سیدی” برکنار شدند و در ۵۸/۱/۳۰ هیئت مدیره جدید اتحادیه، تعیین شده، آقایان “سیروس نوروزی” به عنوان رئیس اتحادیه و مصطفی سزاوار به عنوان خزانه‌دار معرفی گردیدند. در اوایل دهه شصت، “حسین عرب” ریاست اتحادیه را عهده‌دار شد و آنگاه در ادامه، “سید محمد بابایی” از ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۹۲ اتحادیه را مدیریت نمود. از سال ۹۲ نیز “دائمی” در رأس اتحادیه قرار گرفت. “تعاونی عکاسان مشهد” که بعدها به علت عضویت تعدادی از عکاسان شهرهای دیگر استان، از اواسط سال ۷۱ به “تعاونی عکاسان خراسان” تغییر نام داد، سال ۱۳۵۹ ثبت و تأسیس گردید. کار شرکت تعاونی، تهیه و توزیع اسباب و لوازم مورد نیاز عکاسان عضو بود؛ این شرکت حدود سال ۸۹ منحل گردید.

تعداد عکاسخانه‌های مشهد در ۱۳۶۳، حدود سیصد دکان بود و بیشتر آنان یعنی حدود دویست دکان از رسته حرم بارگاهی و الباقی، عکاسخانه‌های پرتره کار سطح شهر به حساب می‌آمدند. پس از توسعه شهری، ادغام شهرک‌ها به هسته مرکزی شهر، تخریب بافت قدیم اطراف حرم و تغییر مکان عکاسان حرم بارگاه به خیابان‌ها و محله‌های اطراف حرم، آمار به نفع عکاسان پرتره کار پیش رفت و امروزه تعداد این عکاسی‌ها دو برابر عکاسی‌های حرم بارگاهی در سال ۱۳۹۲ می‌باشد. در این سال حدود ۱۹۰۰ عکاسخانه در مشهد وجود دارد که دو سوم آن پرتره کار و یک سوم آنان در محدوده اطراف حرم مطهر و خیابان‌های منشعب مشغول به کار می‌باشند. لازم است بدانیم که در بررسی عکاسی‌های سال ۹۲، مجموع صنف عکاسان شهر مشهد لحاظ شده است نه لزومأ تعدادی که در اتحادیه دارای پروانه کسب هستند.

۳۰ خرداد ۱۳۷۳ در اقدام تروریستی سازمان منافقین یک بمب در قسمت بالای سر ضریح مبارک حرم رضوی منفجر شد که براثر شدت انفجار آن تعداد زیادی از جمعیت حاضر شهید و زخمی شدند. این واقعه سبب شد که از نظر امنیتی قوانین سخت‌تری تدوین و اجرا گردد و در همین راستا ورود اشیایی که می‌شد مواد خطرناک را با آن حمل نمود مانند دوربین عکاسی ممنوع گردید و امروزه عکاسی از داخل حرم تنها به اخذ مجوز منوط است.



http://www.tiwall.com/files/cache/33330334be859f8375f2db9c62f134ee00992ad7.jpgتوضیحی برای منابع این فصل:

به دلیل نبود منابع و تالیفات در رابطه با تاریخ عکاسی بعد از انقلاب اسلامی مشهد، تحقیقات اینجانب به صورت مستند و عملی انجام گرفته است و این دوران بخصوص و جذاب تاریخ عکاسی مشهد، با استفاده از مطالعات اسناد مختلف آرشیوی موثق و مصاحبه با عکاسان و مدیران پیشکسوت صنف عکاسی تهیه و تدوین شده است. همچنین تلاش و دقتی لازم، جهت ارایه صحیح و دقیق مطالب به کار رفته است.

  • تاریخ : ۱۳۹۲/۱۰/۴ چهارشنبه/ منبعhttp://sayf.ir

آئین نامة اجرایی کمیتة علمی انجمن عکاسی خراسان


آئین نامة اجرایی کمیتة علمی انجمن  عکاسی خراسان/1379
مطا بق بند 7 اسا سنا مه انجمن عکا سی خراسان که دراردی بهشت سال 1379 در اولین مجمع  عمومی به تصویب اعضا رسیده آیین نامه‌اجرایی این کمیته به شرح زیرتنظیم گردیده است .
1
ـ اعضای کمیتة علمی :
 
الف ـ اعضای کمیتةعلمی مرکب از 7 نفر خواهد بود که مطابق اساسنامه از میان متخصصین و خبرگان هنر عکاسی که عضو انجمن هستند توسط هیئت مدیرة انجمن انتخاب می شوند .
ب ـ مد ت تصدی اعضای کمیته علمی دو سال است (تاریخ آغاز به کاراولین کمیته علمی 28 مرداد 1380 می باشد ).  واین اعضاء میتوانند مجدداً توسط هیئت مدیره های منتخب مجمع های آتی انتخاب شوند.
پ ـ جلسات کمیته علمی با حضور نصف بعلاوه یک عضو رسمیت یافته و تصمیمات کتبی آن جهت ارائه به هیئت مدیره کافی است .
ت ـ  جلسات کمیته علمی هرماه یک باربرگزارمی شود و درصورت پیشنهاد رئیس یا نائب رئیس و موافقت دو نفر ازاعضا ء کمیته می تواند جلسات فوق العاده ای در این میان برگزارنماید .
ث ـ هر عضو کمیته علمی که چهار جلسة متوالی در جلسات رسمی کمیتة علمی حضور نیابد ریاست کمیته میتواند از هیئت مدیرة انجمن درخواست نماید شخص دیگری را به جای وی معرفی نماید .
ج ـ دراولین جلسة کمیتة علمی اعضاء باید از بین خودیک نفربعنوان رئیس کمیتة علمی ، یک نفربعنوان نایب رئیس و یک نفر بعنوان  منشی جلسه برگزینند .                                             
چ ـ رئیس ونایب رئیس کمیته علمی دستور کار جلسات ،هماهنگی وترتیب دعوت اعضاء برای جلسات رسمی وفوق العاده را به عهده دارند.
 
ح ـ تصمیمات اتخاذ شده در هر جلسه در صورت جلسه ای تنظیم و به هیئت مدیره ارجاع میشود.
2
ـ شرح وظا ئف کمیته علمی :
الف ـ بررسی تقاضا های عضویت و تعیین سطح علمی و هنری ونیز گروه بندی متقا ضیان عضویت در انجمن.
تبصرة1ـ رسیدگی به تقاضای عضویت افراد جدید هر سه ماه یک بار (در پایان هر فصل)انجام میشود.
ب ـ بررسی تقاضا های رسیده از سوی هیئت مدیره
پ  ـ اعلام گزارش سطح علمی اعضای انجمن درپایان هر سال به هیئت مدیره
 
تبصرة1ـ کمیته باید طی فرمهای تنظیمی یا روشهای دیگر عملکرد یکسالة اعضای انجمن را بررسی نماید .
تبصرة 2 ـ ریاست کمیتة علمی باید در هر مجمع عمومی عادی یا برحسب نیاز در مجمع عمومی فوق العاده گزارشی از فعالیتهای علمی انجمن را به اطلاع اعضاء برساند .
ت ـ تعیین گروههای داوری نمایشگاه هاومسابقات عکاسی
 
تبصرة1ـ کمیتة علمی میتواند حداقل یک سوم داوران یک مسابقه را از میان اعضای افتخاری یا هنرمندان خارج از انجمن انتخاب نماید .
ث ـ تصویب و تایید علمی انتشارات انجمن.
ج ـ تعیین هیئت تحریریه و سر دبیر بولتن جشنواره هاو نشریاتی که به صورت داخلی یا آزاد از سوی انجمن منتشر میشود .
تبصرة1ـ انتخاب سر دبیر باید از میان اعضای اصلی انجمن صورت گیرد و اعضای هیئت تحریریه میتوانند از خارج از انجمن نیز انتخاب شوند .
چ ـ تعیین گروه های آموزشی ـ پژوهشی و تحقیقاتی در جهت ارتقاء سطح علمی انجمن.
تبصره ـ کمیته علمی میتواند علاوه بر پیشنهادات هیئت مدیره این گروه ها با نوع موضوع پژوهش و تحقیق به هیئت مدیره معرفی نماید .
ح ـ تعیین مواد آموزشی آموزشگاه های انجمن و کنترل وضعیت آموزشی آموزشگاه ها .
تبصره ـ مواد آموزشی آموزشگاه ها با توجه به نیاز روز ،سطح کلاسها (مقدماتی ، متوسطه ، پیشرفته)و هماهنگی با طرح درس مدرسان تعیین میگردد.                                                               
 
تبصرة 2 ـ کمیتة علمی می تواند یکی از اعضای خود را با موافقت هیئت مدیره بعنوان بازرس آموزشی در آموزشگاههای انجمن تعیین نماید . این نماینده در پایان هر دوره باید گزارشی از وضعیت آموزشی ( هنرجو ، مدرسان و سطح علمی آموزشگاه ) به کمیتة علمی ارائه نماید .
خ ـ کمیتة علمی می تواند علاوه بر اموری که هیئت مدیره به این کمیته جهت اظهار نظر ارائه می کند ، خود نیز رأساً اقدام به طرح پیشنهاد نماید که این امر باید به تأیید 3/2 اعضاء حاضر در جلسات کمیتة علمی برسد .
د ـ بررسی و اظهار نظر در مورد برگزاری نمایشگاهها ، جلسات و همایش های تخصصی و علمی و نیز آثار ارسالی به نمایشگاهها و مسابقات بین المللی عکاسی
ذ این آئین نامه در   فصل و    بند و    تبصره جهت اجراء به کمیتة علمی ابلاغ می گردد .

 

Abgineh Photographic Research and Studies Institute Aims

Abgineh Photographic Research
and  Studies  Institute  Aims

اهداف و برنامه های موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه

Nowadays artistic activities along with new scientific achievements have taken a new form in presentation and it is inevitable for the artists of our country to keep pace with these changes.
Research and study of modern technology, artistic theories , styles and creative ideas are very essential for the betterment and uplifting of the works of our artists who are to be criticized artistically. The study of discussions on modern issues have created new theories and it is certain that all these improvements have much to do in bringing about new aspects of life through the eyes of our artists.
It is, therefore necessary for them to have a good knowledge of the status of art ,especially photography in the world today which will enable them to have a broader artistic view and to create fascinating works of art.
With respect to this truth and the need of the artists to have access to all these ,the Abgineh Photographic Research and Studies Institute has started this institute to exchange information through internet and to provide a photographic bank to learn about international photo exhibitions , societies ,museums and photographic products and make all these available to photographers ,research centers ,universities ,instructional centers and professional societies.

حمید عربلین

حمید عربلین

چهارمین ضریح مطهر امام رضا(ع)

چهارمین ضریح مطهر امام رضا(ع)

چهارمین ضریح مطهر امام رضا(ع)

چهارمین  ضریح به نام ضریح طلا و نقره معروف به (شیر و شکر) است که در سال 1338 خورشیدی ساخته شده و پس از برداشتن ضریح سوم و انتقال آن به موزه، روی ضریح نگین نشان نصب شد. این ضریح به اهتمام و نظارت مرحوم سید ابوالحسن حافظیان و هنرمندی مرحوم حاج محمد تقی ذوفن و تعدادی هنرمند و استادکار و قلمزن اصفهانی، طراحی و ساخته شد. ضریح چهارم حدود 4 متر طول و 3/60 عرض و 3/90 متر ارتفاع دارد. چهارده دهانه به نام چهارده معصوم (علیه السلام)  بر روی آن وجود دارد و وزن آن 7 تن است. سقف ضریح را صفحاتی آراسته به طلا و نقره پوشانده است.