تاریخ عکاسی مشهد

تاریخ عکاسی مشهد

َموسسه تحقیقات ومطالعات عکاسی ابگینه
تاریخ عکاسی مشهد

تاریخ عکاسی مشهد

َموسسه تحقیقات ومطالعات عکاسی ابگینه

لوح تقدیر برای کلوپ عکاسی مشهد ( موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه)از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی عکاسی  ایتالا(کلاه در جهان) که به موضوع هنری پوشش سر در بین مردم جهان می پردازد ، بخاطر حضور فعال در نمایشگاه و بیشترین پذیرش عکس از مشهد درسال2003  اهدا شده است.

کنفرانس بین المللی عکاسی هند - ژانویه 2004 کلکته

حضور در هفتمین کنفرانس بین المللی عکاسی هند - ژانویه 2004 کلکته

هاشم جوادزاده- ابراهیم بهرامی-مسعود احمد زاده-علی کریمی رستگار- مجید بندارمقدم- مهدی فتحی

به دعوت رسمی انجمن عکاسی دام دام هند از اعضای موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه ، 6 عضو این موسسه با ارائه مقالاتی در این کنفرانس شرکت کردند.

نمایشگاه موبایلی عکاسان مشهدی در نگارخانه آرتین

  ۳۲ اثراز محسن اسماعیل‌زاده، مصطفی پیوندی، جاوید تفضلی، صادق ذباح و سعید گلی   از پنجشنبه ۳ دی ۹۴ در نگارخانه آرتین مشهد در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. در متن بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«تلفن‌های همراه با دوربینشان از راه رسیده‌اند. در زمانه صفرها و یک‌ها، می‌شود خرده‌روایت‌هایمان را به ساده و ارزان‌ترین شکل ممکن، نشر دهیم. من می‌توانم از خانواده‌ام بگویم و تو، از محلی که آنجا کار می‌کنی. در این عصر انباشت داده‌ها، روایت‌های شخصی آرام آرم جای روایت‌های "کلان" را می‌گیرند. من و تو از هم و برای هم می‌گوییم تا دروغ آن "کلان" رنگ ببازد. حقیقت، به آرامی از دستان آن بالایی، غلتید و در دست من و تو جا خوش کرد. امروز؛ بازی دست ماست. با همین دوربین‌های بی‌ادعای تلفن‌هایمان؛ در وقت فراغت، تکه‌های حقیقت‌مان را تولید می‌کنیم؛ وصله می‌زنیم و صادر می‌کنیم. می‌دانم؛ جامه هزار تکه‌ای می‌شود این دست بافت فردی؛ هزار رنگ و هزار نقش. همچون سینه پر از قصه مادربزرگ، پوشه‌های تصاویر من و تو انبوه از قصه‌های بومی و خانگی می‌شود. در خلال این سطرها، به آن بالایی می‌اندیشم؛ آن که روایت تولید می‌کند تا سرپا بماند. باکی نیست رفیق؛ حقیقت‌هایمان روی دیوار هستند.»
گشایش: پنجشنبه ۳ دی – ساعت ۱۷
نمایشگاه تا ۸ دی‌ماه ۹۴ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.
مشهد، خیابان احمدآباد، قائم ۸، نگارخانه آرتین  

نمایشگاه عکس‌های امید سریری، کیارنگ علایی و نعما محمدیان روشن

 

نمایشگاه عکس‌های موبایلی امید سریری، کیارنگ علایی و نعما محمدیان روشن از عصر شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ در نگارخانه فردوسی مشهد به روی دیوار می‌رود.

 «سایه وی است» در برگیرنده ۴۲ عکس در قالب تک و مجموعه عکس از این هنرمندان مشهدی است که در ابعاد ۴۰×۴۰ سانتیمتر بر روی کاغذ اپسون پریمیوم کنواس ساتین ارائه می‌شود.
 کتاب نمایشگاه نیز هم زمان با گشایش نمایشگاه رونمایی و عرضه خواهد شد و حاوی یادداشت‌هایی پیرامون عکاسی و آثار نمایشگاه است. این کتاب در ۱۱۲ صفحه خشتی، چاپ دیوتن بر روی گلاسه ضخیم آماده شده است. طراح گرافیک نمایشگاه و کتاب آریا کسایی است.
  در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم عکاسان این نمایشگاه آمده است: «در عکاسی از گوشه و کنار شهر به دنبال دنیایی از نادیدنی‌ها هستیم، دنیایی که بتوان به واسطه عکس، آن‌ها را دید. شاید به گونه‌ای؛ تغییر در روال دیدن معمول. دیدن ترکیبی از عناصر که در حالت معمول چیزی برای دیدن ندارند ولی در عکس، دیدنی می‌شوند. این عکس‌ها برای ما چیزی را بازنمایی می‌کنند که تفاضل زمان عکاسی از زمان حال است و هر چه این تفاضل بیشتر گردد، ما را بیشتر مشغول خود خواهدکرد. در این میان عکاسی از طریق دوربین موبایل به عنوان عضوی پذیرفته شده در نظام اجتماعی به جای کاراک‌تر متجاوز دوربین‌های اس ال آر، تمامی رعب و اضطرابی را که حاصل واکنش طبیعی آدم‌ها در مقابل ثبت و ضبط لحظه‌های زندگیشان با آن دوربین جدی و موقر بود، کنار زده و نامحرمیت میان دوربین و موضوع را کم رنگ کرده است».
گشایش: شنبه ۵ دی - از ساعت ۱۷ تا ۲۰
نمایشگاه تا پنجشنبه ۱۰ دی ۹۴ همه روزه (به جز ایام تعطیل) در ساعات ۱۷ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.
مشهد، خیابان ابن سینا، سه راه ادبیات، فرهنگسرای جهاد دانشگاهی، نگارخانه فردوسی

نمایشگاه پرچین راز و دومین نمایشگاه بین المللی خیام



    انجمن سینمای جوانان  ایران (دفتر خراسان رضوی ) با همکاری معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  ولابراتوار نیلیا دو نمایشگاه همزمان از آثار جمعی از عکاسان مشهد  با عنوان« پرچین راز»  و همچنین آثار دومین نمایشگاه بین المللی عکاسی خیام را در نگارخانه  مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) را برگزار نموده است . این نمایشگاه از 30 آذر ماه لغایت سوم دی ماه  دایر است ، مراسم اختتامیه و تقدیر از هنرمندان در روز پنجشنبه سوم دیماه در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد.

نمایشگاه پرچین راز  آثاری از "هنرمند فقید: احمد خادم الحسینی   و آقایان صمد آریان- مسعود احمد زاده- عباس اشرفی چهل حجره- ابراهیم بهرامی -مجید بندار مقدم- محمد رضا پهلوان- مسعود توجهی- هاشم جواد زاده- امیر حاجی عباسی- کاظم حسینی- ابراهیم زارع حسینی -محمد ابراهیم رجبیان- سید علی سیدی- علی سامعی- نسرین شاه محمدی- ابراهیم صافی- امیر حسین صفرلی- اشکان ضیایی- فرامرز عامل بردبار -هاشم عطار- علی کریمی رستگار -حسین کوشه ای- علی مقدسی- محمد جعفر نجفی- مسعود نوذری- ساعد نیک ذات- نوشین وفادار- حمید هاشمی پور ، را در خود جای داده است . دبیر نمایشگاه محمد جعفر نجفی است

 منتخب آثار دومین نمایشگاه بین المللی عکس خیام نیز از میان حدود ۲۵ هزار عکس رسیده به این جشنواره از سوی دو هزار و ۷۸۹ عکاس از ۷۵ کشور، نهایتاً ۱۶۰ عکس به‌عنوان آثار برگزیده معرفی‌شده و در قالب کتابی به چاپ رسیده است، آثار برگزیده این جشنواره در ۳۲ شهر ایران و در 2کشور عمان و تاجیکستان در قالب نمایشگاه به نمایش درآمده است.